MINDFULNESS-, MEDITAATIO- JA HENGITYSKURSSIT

Toteutetaan virtuaalisesti.

1. MEDITAATIO JA MINDFULNESS

Opi meditoimaan, vahvistamaan keskittymiskykyäsi, säästämään voimavarojasi ja olemaan tietoisesti läsnä.

Tutustu

2. FUNKTIONAALINEN HENGITYS

Stressin taltuttamiseen, voimavarojen lisäämiseen, sekä hyvän hengityskapasiteetin kehittämiseen.

Tutustu

Mindfulnessin ja meditaation hyödyt

Mindfulness eli tietoisuustaito on täydellisen läsnäolon taito. Siinä pyritään kohti tasapainoista olotilaa, jossa tuomitsematta ja tarkoituksenmukaisesti aistit miten nykyhetken kaikki eri osat vaikuttavat sinuun.

Mindfulnessia ja meditaatiota harjoittamalla opit huomaamaan enemmän, näet enemmän mahdollisuuksia, ymmärrät muiden näkökulmia, löydät ratkaisut ja osaat hyödyntää intuitiivista eli nopeaa ongelmanratkaisukykyäsi. Yhä enemmän myös yritysmaailmassa on herätty hyödyntämään meditaatiota ja hengitysharjoituksia keskittymiskyvyn lisäämisessä ja toisaalta stressistä palautumisessa.

Mindfulnessin hyödyistä on jo kohtuullisesti tieteellistä tutkimusta. Tämän 29 yksittäistä tutkimusta yhdistävän metatutkimuksen mukaan mindfulnessin vaikutus oli stressiä kohtaan vahva, sekä masennusta, ahdistusta, distressiä ja elämänlaatua kohtaan kohtuullisen vahva (Khoury, B. et al., 2015).

Toisessa 17 tutkimusta yhdistävässä metatutkimuksessa löydettiin myös selkeä positiivinen yhteys mindfulnessin ja stressinhallinnan välille. Tutkimuksen johtopäätöksissä kehotetaan voimakkaasti sisällyttämään mindfulness-tyyppinen lähestymistapa osaksi kaikkea stressinhallintaa. (Sharma, M. & Rush, S. E., 2014.)

Herättelemme tietoisuutta eri menetelmin

  • Meditaatio johtajuuden kehittämisessä

  • Tietoisuus ja läsnäolo

  • Tietoinen johtaminen / realized leadership

  • Itsetuntemuksen kasvattaminen

Aikataulutetut avoimet valmennukset

Avoimet valmennukset listalla

“Yhä enemmän myös yritysmaailmassa on herätty hyödyntämään meditaatiota ja hengitysharjoituksia keskittymiskyvyn lisäämisessä ja toisaalta stressistä palautumisessa.”

1. Meditaatio ja mindfulness

Meditaatio ja mindfulness ovat tutkitusti keinoja, joilla pystymme parhaiten säätelemään vireystasoamme, olemaan fokusoitu sekä palautumaan aktiivisen työjakson jälkeen.

Arki ja työelämä on vaativaa, joten tarvitsemme keinoja, joilla ohjata voimavarojamme. Jotta pystymme tehokkaaseen työskentelyyn, on vireystason säätely tarvittava taito. On mahdollista olla tuottavampi, tehokkaampi sekä samalla levollisempi, tehden arjen työt ja kuluttaen voimiasi vähemmän.

Harvardin yliopiston ja Massachusettsin yliopiston yhteisessä tutkimuksessa saatiin selkeä tieteellinen näyttö siitä, kuinka jo 30 minuutin meditaatio päivässä vaikuttaa kokonaisvaltaiseen kykyyn fokusoida sekä elpyä rasituksista. Tutkimukseen osallistui 30 yritysjohtajaa. Meditaatio vaikutti fysiologisesti kasvattamalla älyllisistä toiminnoista vastaavia aivojen alueita sekä pienentämällä stressireaktiosta vastaavia alueita.

Kurssille voi osallistua teistä jokainen, yritysjohtaja, esimies tai asiantuntijatehtävissä oleva henkilö iästä riippumatta. Meditaation hyödyt saavutat niin työelämään kun yksityiselämään.

Tässä tiiviissä kurssissa opit meditaation ja mindfulnessin perusteet ja tekniikat. Saat välittömän kokemuksen harjoitteiden hyödyistä itsellesi.

Meditaatiokurssilta saat käytännön valmiudet aloittaa omat aamun fokusoivat tai illan rauhoittavat meditaatio- ja mindfulnessharjoitteet, tiedät miksi niin kannattaa tehdä, mitä siitä tulet hyötymään ja kuinka edetä.

Kurssi toteutetaan virtuaalisesti Zoomilla kolmena aamuna klo 8-9. Sessioissa on noin 20 minuuttia teoriaa, 20 minuuttia kysymyksiä ja vastauksia, sekä 20 minuuttia meditaatioharjoitteita. Kurssin nauhoite (vain valmentaja näkyy) on katsottavissa vuoden ajan.

Kurssin ohjelma

  1. Meditaation hyödyt
    • Tutkittua tietoa meditaatiosta
    • Energisyyden ylläpitäminen
    • Fokusoitunut läsnäolo työtä tehdessä
    • Levollisen ja rauhallisen olotilan saavuttaminen
    • Meditaation elvyttävä ja virkistävä vaikutus aivoille
  2. Meditaatio- ja mindfulnesstekniikat
    • Mindfulnessharjoitukset
    • Meditaatiotekniikat
    • Levollinen läsnäolo, hengitys, avainsanat, mantrat, musiikki
    • Päivittäinen meditaatio, aloittaminen ja sen päättäminen
  3. Meditaation harjoittaminen arjessa
    • Jatkuvuus tuo hyödyt
    • Sisäiset oivallukset, voimaantuminen omassa elämässä
    • Harjoittelu jatkossa omin päin tai ryhmässä
    • Oman mukavuusalueen kunnioittaminen harjoitellessa

Hyödyt pähkinänkuoressa

  • Käytännön keinot aloittaa päivittäinen meditaatio oikeilla urilla

  • Tehokas palautuminen stressistä

  • Itsestäsi avautuu uusia voimavaroja

  • Parantunut keskittymiskyky

  • Levollinen ja fokusoitunut, tasapainoinen olotila

Meditaation opettajana

Meditaation opettajana on Satu Pitkämäki, joka on harjoittanut meditaatiota jo nuoresta, sekä sertifioitunut useassa meditaatio-opettajakoulutuksessa Yhdysvalloissa.

  • Certified Wisdom & Meditation Teacher
  • Advanced Deeper Still Meditation Teacher
Katso aikataulu kalenteristamme

TAI

Ota yhteyttä ja tilaa oma toteutus

2. Funktionaalinen hengitys

Jo kauan on tiedetty, millaista on hyvä luonnollinen hengitys, mutta sen harjoittelu on unohtunut. Nykyään hyvää hengitystekniikkaa on tutkittu myös tieteellisesti. Hyvällä hengitystekniikalla lisäät voimavarojasi, nukut paremmin ja vahvistat keuhkojasi. Lisäksi hyvällä hengityksellä vahvistetaan kykyä fokusoituneesti ja keskittyneesti paneutua työhön ja suoriutua työtehtävistä paremmin.

Hengityskurssin sisältö perustuu tieteellisiin tutkimuksiin hyvästä ja luonnollisesta, funktionaalista hengittämisestä. Hengityskurssilla vastaan myös osallistujien kysymyksiin hengittämisestä ja sen haasteista. Puhun myös hyvästä unesta ja kuinka parantaa unenlaatua hengitystekniikoin.

Opettelemme tärkeimmät hengitystekniikat niin aktiiviseen työpäivään kuin rentouttavaan lepoon. Harjoittelun voi käynnistää saman tien ensimmäistä kurssipäivästä alkaen. Hengityskurssille voi osallistua kuka tahansa riippumatta työtehtävistä tai henkilökohtaisesta hyvinvoinnin tasosta.

Hyvää hengitystekniikkaa harjoitetaan nykyään maailmalla hyvinkin laajasti, mukana on yritysjohtajia, urheilijoita, joogaohjaajia, monenlaisissa asiantuntijatehtävissä toimivia tai hoitotyössä toimivia henkilöitä. Tervetuloa mukaan!

Kurssi pohjautuu Oxygen Advantage -menetelmään. OA-menetelmästä on kirjoitettu lukuisia kirjoja, joita on käännetty jo kymmenelle kielelle. OA-menetelmä on nopeasti kasvava funktionaalisen hengityksen menetelmä, jolla ihmiset valmentautuvat niin työelämää ja urheilua varten, kuin omaa hyvinvointia tukemaan.

Kurssi toteutetaan virtuaalisesti Zoomilla kolmena aamuna klo 8-9. Sessioissa on noin 20 minuuttia teoriaa 20 minuuttia kysymyksiä ja vastauksia ja 20 minuuttia hengitysharjoitteita. Kurssin nauhoite (vain valmentaja näkyy) on katsottavissa vuoden ajan.

Kurssin ohjelma

  1. Funktionaalisesti hyvä hengitys
    • Miksi hengittää vähemmän, hitaammin ja tietyssä rytmissä
    • Nenähengitys suun kautta hengittämisen sijaan
    • Ensimmäiset hengitysharjoitukset
  2. Hengityksen vaikutukset
    • Kokemukset ensimmäisistä hengitysharjoituksista
    • Miten saada happi kulkeutumaan solutasolle
    • Palleahengitys
    • Fokusoivat harjoitukset työpäivään
  3. Hengitysharjoituksia eri tilanteisiin
    • Hengitys liikunnassa ja siitä palautumisharjoitteissa
    • Hengitys stressaavassa työpäivässä
    • Hengitys nukahtamiseen ja levolliseen uneen

Hyödyt pähkinänkuoressa

  • Vahvistat hengitystäsi kokonaisvaltaisesti

  • Opit tietoisesti havainnoimaan miten hengität ja kuinka se vaikuttaa itseesi

  • Osaat purkaa kuormittavia tilanteita nopeilla hengitysharjoitteilla

  • Opit palautumaan työstä tai urheilusta hengityksen avulla

Funktionaalisen hengityksen opettajana

Satu Pitkämäki, Oxygen Advantage -hengitysmenetelmän Master Instructor (yksi muutamasta kymmenestä pääopettajasta maailmalla). Satu on sertifioitunut myös Oxygen Advantage for Yoga -menetelmään.

Katso aikataulu kalenteristamme

TAI

Ota yhteyttä ja tilaa oma toteutus