Tavoitteet saavutetaan yhteisin teoin, sisäistetyllä toimintakulttuurilla
18.08.2013
Pidän MTV3:n Pomo piilossa (Boss Undercover) ohjelman ideasta, mutta joka kerta sitä katsoessani minua ärsyttää monet asiat. Ohjelma ei muun muassa kerro, mikä muuttuu tai saavutetaanko esimerkiksi myyntitavoitteet. Sen sijaan kerrotaan, että Andrea vietti New Yorkissa loman perheensä kanssa ja että Samin äidin sairaalahoito maksetaan. So what? Mitä se kertoo yrityksestä?
Rakennetaanko yrityksessä kirkkoa vai muurataanko vain yksittäisiä onnellisia tiilejä?
Minusta on loistavaa, että iso pomo tutustuu yrityksensä toimintaan ruohonjuuritasolla. Silloin haistaa, kuulee ja näkee, miten hommat toimivat. Voi kysyäkin, ja peiteroolilla saa lisäksi taatusti rehellisen vastauksen. Mielestäni pomon ei tarvitse olla ”piilossa” töissä, mutta toki ymmärrän ohjelman näkökulman: se tekee siitä mehevämmän.
Jos minun työkaverini opastaisi työkokelasta ja myöhemmin ajettaisiin pääkonttorille limusiinilla ja parin nyyhkytarinan (olkoonkin aitoja) jälkeen palkittaisiin stipendillä yliopistoon ja lomamatkalla pomon Bahamaksen mökille, niin minua sapettaisi. Hitsi, miksei se kokelas tullut minun ohjaukseeni? Sattumaa – yksi palkitaan, toinen ei.
Väärin. Yritys on tiimi, porukka, joka tekee yhdessä tulosta. On palkittava, jos ei koko tiimi, niin henkilö yrityksen näkökulmasta, ei yksilön.
Yksittäisiin asioihin ei kannata puuttua vaan etsiä punainen lanka, olennaisuudet, joilla on merkitystä liiketoiminnallisen kokonaisnäkemyksen kannalta. Sellaisia ovat esimerkiksi toimintaketjua nopeuttavat/ hidastavat asiat, työolosuhteiden vaikutus motivaatioon tai tuottamattomaan linjaan ylipanostaminen.
Jotta muutos parempaan tapahtuu ja jotta päästään lähemmäksi tavoitteita, täytyy panostaa siihen, että koko henkilöstön innostus kasvaa yrityksen eduksi.
Eikö Pomo piilossa –ohjelman idea toteutuksesta huolimatta loppujen lopuksi tavoittele samaa?