Inspiroivan esityksen taika

05.02.2018

Tuulisen kalseana tammikuun seminaaripäivänä odotin kolmatta esitystä jo hieman vaisuin tunnelmin. Auditoriossa istui itseni lisäksi yli 200 muuta toistensa kanssa äännekkäästi rupattelevaa ihmistä. Tarkoitus oli oppia uutta, saada ideoita ja eväitä oman työnsä kehittämiseen. Joo, joo. Taas yksi dia-esitys edessä, muutama minuutti vielä alkuun, ehtii kysyä takana istuvalta miten tärkeän asiakkaan kanssa oli eilinen neuvottelu edennyt. Kello oli jo iltapäivän puolta, ja ajatukset menivät yhä enemmän tulevan illallisen puoleen. Mitähän hyvää olisi tarjolla?

Kello löi tasan 14 ja jos olisi ollut esirippu, se olisi noussut. Saman vaikutelman teki se, kun valot himmenivät ja melkein seinän kokoinen dia-kuva valaisi salin. Seminaarin vetäjä toivotti tervetulleeksi aina Yhdysvalloista asti tulleen Maryn, ja siihen hiljenivät rupattelut ja kuiskutukset. Tai sanotaan näin: kahden minuutin sisään salissa vallitsi täysi fokusoituminen esiintyjään. Unohdin hetkessä niin puolitylsistyneet ajatukseni tulevasta dia-esityksestä kuin tulevan illallisenkin. Mary asteli yleisön eteen säteillen läsnäoloa ja rentoutta. Ilman mitään isoja elkeitä hän kertoi olevansa iloinen kun oli saanut tilaisuuden tulla Suomeen ja sitten hän aloitti esityksensä vauhdikkaasti. Hänen isänsä oli ollut lihamestari, ja kuulemma suurin vaikutus siihen, että Mary oli edennyt pienen yrityksen asiakkuuspäälliköstä yhden Yhdysvaltojen suurimman henkilöstövuokrausyrityksen HR-johtajaksi.

Seuraavan kahden tunnin ajan näimme noin viisitoista diaa ja kuulimme niiden ympärille kudottua puhetta asiakaspalvelusta, sen johtamisesta, itsensä johtamisesta ja myynnin tehostamisesta. En muista, milloin olisin viimeksi tempautunut niin mukaan esitykseen, jossa piti istua paikallaan pari tuntia tuijottaen seinälle heijastettuja dioja ja kuunnellen saman ihmisen puhetta ilman taukoa. Mary osasi kirjan jokaisen tempun – tajusin jälkeenpäin. Itse esityksen aikana vain nautin siitä, miten selkeä se oli: tärkeät asiat, jotka halusin kirjata ylös, olivat dioilla muutamalla rivillä. Välillä tuli pelkkä kuva, jonka ympäri Mary kertoi konkretiaa ja esimerkkejä. Hän eläytyi esitykseensä, painotti asioita ja toisti pari, joskus kolmekin kertaa niitä tärkeimpiä kohtia. Hän heitti yleisölle aika ajoin kysymyksen, vaikka meitä oli se parisen sataa kuuntelijaa. Hän ei pelännyt, että menettäisi tilanteen kontrollin tai että yleisö alkaisi puhua keskenään. Hänellä oli tilanne hallussa ja kuuntelijat taskussaan.

Vielä vuosi myöhemmin muistan lämmöllä ne tärkeät kohdat esityksestä, joita olen omassa työssäni hyödyntänyt hyvin tuloksin. Kokeneena valmentajana on ilo seurata taitavaa presentoijaa ja saada uusia näkökulmia, joita viedä eteenpäin omien valmennusten osallistujille – haluan tukea jokaista presentoimaan rennosti ja vakuuttavasti niin pienille ryhmille kokouksissa kuin isoimmille yleisöillekin.

Esityksellä on väliä. Se voi mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, tai se voi jäädä elämään ja muuttaa kuulijan toimintatapoja juuri niin, kuin on tarkoituskin. On mahtava oppia uutta!

Tuija Aro

Olen loputtoman kiinnostunut meistä ihmisistä, siitä mitkä tarpeet ohjaavat kykyämme johtaa itseämme ja miten esimiehenä ja johtajana ymmärrämme uuden aikakauden vaatimusten vaikutuksen ihmisiin.

LUE MYÖS TÄMÄ BLOGI

Pitkäjänteiset muutokset kohti asiakaslähtöistä toimintaa saadaan aikaan muuttamalla työyhteisön ajattelua ja asenteita.

LUE LISÄÄ

Simple Share Buttons
Simple Share Buttons